مقالات

تاریخ انتشار :۱۴۰۳/۰۱/۲۵

آشنایی با سرباره سیلیس و کاربردهای ان

سرباره سیلیس محصول جانبی است که پس از تولید سیلیس فلزی و فروسیلیس تولید می شود. هنگام ذوب سیلیس، سطح سیلیسیم مذاب با سرباره ای حاوی آهن، آلومینیوم، کلسیم، کربن و سایر ناخالصی ها پوشیده شده است و سرباره سیلیس به کمک چگالی های متفاوت عناصر جداسازی می شود. همچنین این سرباره حاوی مقدار زیادی سیلیسیم است، به طوری که میزان سیلیسیم  ذوب کوره سنگ معدن بیش از 40٪، محتوای سیلیسیم ذوب کوره فرکانس متوسط بیش از 60٪ است. 


با توجه به فرآیندهای مختلف تولید، سرباره سیلیکون را می توان به دو دسته تقسیم کرد: سرباره فلز سیلیکون و سرباره فروسیلیکون.

دانه بندی و انواع آن:

 

 

ویژگی ها و کاربردها:
1-سرباره سیلیس می تواند به عنوان یک اکسید کننده برای جایگزینی فروسیلیس در فولادسازی و تولید چدن استفاده شود
2-سرباره سیلیس باعث افزایش سیالیت آهن مذاب، راندمان بالای سرباره، افزایش دمای کوره، کاهش مصرف سوخت، بهبود چقرمگی، کاهش هزینه های کلی تولید و بهبود بهره وری می گردد
3-سرباره سیلیس قیمت بسیار پایین تری نسبت به فروسیلیس دارد بنابراین می تواند هزینه تولید در فولادسازی را تا حد زیادی کاهش دهد.

4-عامل آلیاژی: سرباره سیلیس اغلب به عنوان یک عامل آلیاژی در تولید آلیاژهای مختلف مانند فروسیلیس که در تولید فولاد استفاده می شود استفاده می شود.
5-عامل دی اکسید کننده: می تواند به عنوان یک عامل اکسید زدا در فرآیند فولادسازی استفاده شود و به حذف اکسیژن از فولاد مذاب کمک کند.
6-کود: سرباره سیلیس به دلیل محتوای سیلیسی غنی می تواند به عنوان کود در کشاورزی برای بهبود ساختار خاک و رشد گیاه استفاده شود.
7-مصالح ساختمانی: سرباره سیلیس را می توان در تولید مصالح ساختمانی مانند سیمان و بتن برای افزایش خواص خاص استفاده کرد.
8-مواد نسوز: سرباره سیلیس به دلیل خواص مقاوم در برابر حرارت، گاهی اوقات در ساخت مواد نسوز استفاده می شود.
9-صنایع شیمیایی: ممکن است در صنایع شیمیایی برای فرآیندهای شیمیایی خاصی کاربرد پیدا کند.

 

انواع و مشخصات سرباره سیلیس: